Strategia dystrybucji jest sposobem w jaki produkt może dotrzeć do finalnego odbiorcy. Formułowanie takiej strategii wymaga podjęcia decyzji o stopniu zaangażowania producenta i pośredników w proces dystrybucji.  Opracowanie strategii polega na przeprowadzeniu analizy, określeniu celów przedsiębiorstwa a następnie dostosowaniu typu strategii do istniejących warunków.

Typy strategii dystrybucji:

  1. Ze względu na stopień intensywności:

– strategia intensywna: charakteryzuje się dużą liczbą ogniw i pośredników na poszczególnych szczeblach kanału. Jest wykorzystywana głównie przy sprzedaży produktów częstego spożycia, o niskiej cenie i małego poziomu skomplikowania technicznego takich jak żywność, prasa, chemia gospodarcza, kosmetyki
– strategia selektywna: polega na występowaniu ograniczonej liczby pośredników i ogniw, a co za tym idzie liczby punktów sprzedaży
– strategia wyłączna: związana jest z produktami o dużej wartości, nabywanych z mniejszą częstotliwością. Opiera się na celowanym ograniczeniu liczby punktów sprzedaży.

  1. Ze względu na drogę towaru między producentem a nabywcą:

– strategia bezpośrednia: jest to strategia, w której producent samodzielnie, bez pośredników dostarcza swój towar na rynek.
– strategia pośrednia: producent dostarcza swoje produktu do klientów finalnych wykorzystując usługi pośredników.
– strategia wielokanałowa: łączy w sobie założenia strategii pośredniej i bezpośredniej, wykorzystując własne i obce kanały dystrybucji.

PRZYKŁAD PRAKTYCZNEGO ZASTOSOWANIA – IKEA I ZMIANA STRATEGII DYSTRYBUCJI

Ikea jest przykładem przedsiębiorstwa, które dokonało znaczącej zmiany swojej strategii dystrybucji. Na początku działalności firma wykorzystywała strategię bezpośrednią, zakup towaru możliwy był jedynie w sklepach detalicznych sieci, obecnie Ikea wykorzystuje strategię wielokanałową.

Zmiana stosowanej strategii przez szwedzkiego producenta opiera się na powstaniu sieci punktów odbioru zamówień oraz wprowadzeniu możliwości zakupu produktu przez Internet. Punkty odbioru, które w Polsce znajdują się m.in. w Opolu, Szczecinie i Rzeszowie, umożliwiają odbiór zamówionego towaru w miastach gdzie nie został zlokalizowany sklep koncernu. Zamówienia te można składać poprzez sklep internetowy, co w Polsce możliwe jest od roku 2017. Ponadto klienci mogą odebrać swoje zamówienie nie tylko w sieci punktów odbioru ale również z dostawą do domu.

Kolejnym etapem w drodze do strategii wielokanałowej jest stworzenie punktów, w których klienci poza klasycznymi zakupami, będą mogli zamówić produkty przez specjalny kiosk. Przykładem takiego rozwiązania może być sklep w centrum handlowym Blue City w Warszawie.

Zmiana strategii dystrybucji firmy Ikea jest podyktowana potrzebami klienta. Jak zapewnia przedsiębiorstwo, Ikea chce by klienci mogli dokonywać zakupów w jak najbardziej dogodny dla siebie sposób, tak by zapewnić pełną dostępność do produktów. Wprowadzona strategia wielokanałowa ma sprostać tym potrzebom i rozszerzyć udział przedsiębiorstwa na rynku.

BIBLIOGRAFIA

  1. Barcik R., (2005), Logistyka dystrybucji, Wydaw. ATH, Bielsko-Biała
  2. Rutkowski K. (red.) (2002), Logistyka dystrybucji: praca zbiorowa, Difin, Warszawa.
  3. Zielecki W. Pisz I., Sęk T., (2013), Logistyka w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa.
  4. https://r.uek.krakow.pl/bitstream/123456789/2031/1/9850.pdf

BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA

  1. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwi49NKou9DxAhVulYsKHZWzBIAQFnoECAkQAA&url=https%3A%2F%2Fwww.logistyka.net.pl%2Fbank-wiedzy%2Fitem%2Fdownload%2F79318_06f8cda675dd2910f8b7b06980622f8d&usg=AOvVaw0ZucYAuzqfIDJHhv0AIHjO
  2. https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/ikea-stawiamy-na-rozwoj-sprzedazy-wielokanalowej-tylko-u-nas
  3. https://zn.mwse.edu.pl/index.php/zn/article/view/445

Autor: Marlena Jaworska