Telematyka to rozwiązania informatyczne, telekomunikacyjne i informacyjne oraz rozwiązania automatycznego sterowania, które dzięki przekazywaniu informacji i ich analizie wpływają na zachowania uczestników ruchu lub działanie elementów technicznych w pojazdach albo na trasie przewozu. Celem stosowania systemów telematycznych w logistyce miejskiej jest optymalizacja węzłów logistycznych oraz całej infrastruktury liniowej przy jednoczesnym redukowaniu negatywnego wpływu na środowisko.
Drogowe usługi telematyczne lokują się na rynku zastosowań komercyjnych (np. nawigacja osobista, elektroniczny pobór opłat, mapy cyfrowe, systemy pomocy kierowcy) oraz zastosowań profesjonalnych (np. zarządzanie flotą, bazy danych zarządzanych pojazdów). Systemy telematyczne posługują się różnymi rodzajami oprogramowania, aplikacjami i urządzeniami m.in.:

  • urządzenia do pozyskiwania informacji dotyczące ruchu drogowego (czujniki pomiarowe, radary, detektory, kamery),
  • systemy komunikacji elektronicznej (sieci komórkowe GSM, sieci rozległe WLAN, sieci lokalne LAN, systemy łączności radiowej, systemy satelitarne GPS),
  • urządzenia przekazywania danych użytkownikom (sygnalizacja świetlna, znaki zmiennej treści, środki masowego przekazu),
  • urządzenia przekazywania danych administratorom systemów telematycznych (geograficzne bazy danych GIS, bazy danych drogowych).

 

ZALETY WYKORZYSTANIA ROZWIĄZAŃ TELEMATYCZNYCH
Rozwiązania telematyczne są co raz częściej stosowane w zarządzaniu flotą pojazdów. Wśród korzyści, które pozyskuje się dzięki wdrożeniu telematyki można wyróżnić:

  • Obniżenie kosztów paliwa,
  • Poprawa bezpieczeństwa,
  • Zwiększenie produktywności,
  • Lepsze zarządzanie płacami,
  • Zmniejszenie liczby nieuprawnionych użytkowników,
  • Zmniejszenie kosztów utrzymania.

 

SYSTEM TRISTAR JAKO PRZYKŁAD ROZWIĄZAŃ TELEMATYCZNYCH W AGLOMERACJI MIEJSKIEJ
Jednym z przykładów wdrożenia systemów telematycznych w polskich miastach jest system TRISTAR, czyli inteligentny system sterowania ruchem. Został on stworzony z myślą o zrewolucjonizowaniu poruszania się po aglomeracji trójmiejskiej, znacząco skracając czas przejazdu. System ten z centralnym komputerem łączy centra sterowania, które sprawują władzę nad sygnalizacją świetlną i regulacją ruchu pojazdów komunikacji miejskiej. Uwzględnia on również dane na temat kończących się imprez masowych typu mecz bądź koncert.
Poszczególne podsystemy TRISTAR odpowiadają za:

  • System Nadzoru Wizyjnego,
  • System Sterowania Ruchem Drogowym,
  • System Monitorowania i Nadzoru Ruchu Pojazdów,
  • System Pomiaru Parametrów Meteorologicznych,
  • System Informacji Parkingowej,
  • System Zarządzania Bezpieczeństwem Ruchu,
  • System Informacji dla Kierowców,
  • System Zarządzania Ruchem Pojazdów Transportu Zbiorowego,
  • System Informacji dla Pasażerów Transportu Zbiorowego.

 

BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA
https://teagle.io/telematyka-w-transporcie-czy-jest-potrzebna/
https://www.verizonconnect.com/pl/zasoby/artykul/telematyka-co-to-jest/
https://ubea.pl/Telematyka-czyli-systemy-monitorujace-styl-jazdy-kierowcow-w-Polsce%2Cartykul%2C1147/

BIBLIOGRAFIA
Badzińska E., Cichorek S. Systemy telematyczne jako wsparcie zarządzania flotą pojazdów w transporcie drogowym – studium przypadku. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Nr 875. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu Nr 41, t. 2, 2015, 411-422.
Biniasz D. Rozwiązania telematyczne w transporcie miejskim – studium przypadku. Efektywność transportu 6, 2016, 516-524.
Kiba-Janiak M., Tronina P. Wpływ systemów telematycznych na usprawnienie międzynarodowych łańcuchów dostaw. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie z. 103, 2017, 79-93.
Neumann T. Wykorzystanie systemów telematyki na przykładzie wybranych przedsiębiorstw transportu drogowego. Efektywność transportu 12, 2017, 605-610.
Szołtysek, J. Podstawy logistyki miejskiej. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. Katowice: 2007.

 

Autor: Natalia Boichuk