Parkingi Park & Ride powstały w celu odciążenia centrów miast od nadmiaru poruszających się samochodów. Są to parkingi, na których można zostawić swój pojazd, a zatem kontynuować podróż komunikacją miejską. Inwestycje w parkingi typu Park & Ride zaczęły się w amerykańskich obszarach miejskich w 1970 roku w odpowiedzi na podnoszenie globalnych cen ropy naftowej i odnowione zainteresowanie transportem zbiorowym. Do osiągnięcia efektów synergicznych systemu P&R konieczne jest funkcjonowanie odpowiedniej liczby parkingów oraz wysoki poziom dostępności komunikacji zbiorowej. Skutkiem efektywnego wdrożenia systemu Park & Ride jest eliminacja zbędnego transportu samochodowego, ograniczenie zanieczyszczenia środowiska, obniżenie poziomu hałasu oraz zwiększenie bezpieczeństwa poruszania się po centrum miasta.

JAK PARKINGI PARK & RIDE FUNKCJONUJĄ W POLSCE?
W Polsce parkingi Park & Ride pojawiły się w latach 90. XX wieku w Krakowie. Inicjatywa ta skończyła się niepowodzeniem ze względu na zbyt bliską odległość stref przesiadkowych od centrum miasta, co spowodowało, że parkingi były wykorzystywane jako miejsca docelowe podróży. Obecnie system Park & Ride w Polsce ponownie znalazł zastosowanie. Takie strefy parkingowe funkcjonują w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Tychach, Szczecinie, Legionowie oraz Radzyminie.
Polskie Koleje Państwowe tworzą małe parkingi Park & Ride w miasteczkach położonych tuż przy dużych aglomeracjach. Dzięki temu pozyskują pasażerów, którzy zamiast jechać do miasta samochodem, przyjeżdżają swoim autem z domu na dworzec, a dalszą podróż kontynuują pociągiem.

Park & Ride w Warszawie
W Warszawie system parkingów Park & Ride składa się z 15 stref parkingowych i umożliwia, w godzinach funkcjonowania parkingów, bezpłatne parkowanie pojazdów osobom, które w chwili wyjazdu z parkingu przedstawią ważny bilet. W innym przypadku użytkownik jest zobowiązany do uiszczenia przy wyjeździe z parkingu jednorazowej opłaty za wynajem miejsca parkingowego w wysokości 100 zł. Opłata zaczyna być naliczana po upływie 20 minut od wjazdu na parking.

 

NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY URUCHOMIENIU PARKINGU PARK & RIDE?
Jednym z głównych czynników, który wpływa na zachęcenie do korzystania z systemów parkingów Park & Ride jest skrócenie czasu oraz komfort podróży. Zatem rozważając uruchomienie parkingu Park & Ride należy wziąć pod uwagę:

  • konieczność minimalizacji odległości między przystankami komunikacji zbiorowej a parkingami,
  • odpowiednią jakość nawierzchni,
  • wprowadzenie zadaszeń nad ścieżkami dojścia do parkingu,
  • oświetlenie, zwłaszcza tuneli i odcinków zadrzewionych, bezludnych,
  • ujednolicenie wysokości peronów, ułatwiające przemieszczanie się z/do pojazdu komunikacji zbiorowej, zarówno osobom młodym, jak i starszym, lub z wózkami dziecięcymi,
  • wprowadzenie pojazdów niskopodłogowych,
  • dające cień i ochronę przed opadami zadaszenie wiat i przystanków. 

BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA
https://www.wtp.waw.pl/parkingi/
https://www.unicard.pl/news/43/56/Jak-dziala-ParkRide-Zobacz-film-instruktazowy

BIBLIOGRAFIA
Bełch P. Analiza założeń koncepcji integracji transportu zbiorowego z indywidualnym. Modern Management Review 22/2, 2015, 7-14.
Czerwiński S. System Park and Ride we Wrocławiu – przykład parkingu przy stadionie miejskim. Transport miejski i regionalny 8, 2013, 10-18.
Parkitny W. Kształtowanie integracji parkingów Park & Ride z miejskim systemem komunikacji zbiorowej. Problemy Rozwoju Miast 99, 2017, 35-39.
Wiśniewski S. Lokalizacja parkingów Park and Ride w przestrzeni Łodzi. Problemy Rozwoju Miast, Kwartalnik Naukowy Instytutu Rozwoju Miast 4, 2015, 37-45.

Autor: Natalia Boichuk