Operator logistyczny (Logistics Service Provider) jest to przedsiębiorstwo świadczące szeroki zakres usług logistycznych, najczęściej w formie pakietów obejmujących m.in. usługi związane z przewozem, obsługą terminalową, dystrybucją i magazynowaniem oraz usługi pokrewne, informacyjne i finansowe. Czynności te mogą zmniejszyć koszty klienta poprzez wsparcie zarządzania i organizacji przepływu ładunków. Operator logistyczny posiada w swojej ofercie usługi, które tworzą wartość dodaną jak i podpisują kontrakty z podwykonawcami. Operator logistyczny może być określony jako usługodawca kontraktowy nastawiony na maksymalne wykorzystanie swoich aktywów i optymalizację działań operacyjnych.

Zakres zadań operatora logistycznego obejmuje m.in:

  • dbanie o przepływ informacji
  • obsługę klienta
  • prognozowanie popytu
  • kontrolowanie poziomu zapasów
  • realizację zamówień
  • czynności reparacyjne oraz zaopatrywanie w części
  • lokalizację składów i zakładów produkcyjnych
  • koordynowanie procesów zaopatrzeniowych
  • gospodarowanie odpadami
  • pakowanie
  • obsługę zwrotów
  • czynności związane z transportem i składowaniem

TYPY OPERATORÓW LOGISTYCZNYCH:

operatorzy 1PL (In-House Logistics) – podmiot wewnętrzny firmy, który funkcjonuje w założeniu  tzw. samoobsługi logistycznej, gdzie wykonuje proste usługi logistyczne. Zajmują się tylko jednym typem usług w stosunku do konkretnego klienta, np. usługami transportowymi; jest to podstawowa forma organizacji logistyki własnej. Wynika z tego, że usługa logistyczna jest wykonywana przez właściciela konkretnych zasobów we własnym zakresie. Wspomnianymi zasobami mogą być magazyny, środki transportu, a nawet sprzęt przeładunkowy

operatorzy 2PL (Second party Logistics) – podmiot zewnętrzny, który wykonuje podstawowe usługi logistyczne, tj.: transportowe, spedycyjne, magazynowe. Świadczy usługi wewnątrz firmy, ale również łączy firmę z innymi ogniwami łańcucha dostaw. Co więcej, przedsiębiorstwa typu 2PL precyzują i zajmują się zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, czyli magazynowaniem oraz transportem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wspomniane świadczenia wykonywane są przez zewnętrznych dostawców, którymi mogą być: firmy przewozowe, przedsiębiorstwa oferujące usługi przeładunkowe lub magazynowe (niemniej jednak są one wykonywane w stosunkowo wąskim zakresie)

operatorzy 3PL (3rd Party Logistics) –  podmiot zewnętrzny, mający na celu świadczenie usługi logistyki kontraktowej we wszystkich ważnych dziedzinach działalności gospodarczej, takich jak przyjmowanie towaru od dostawcy, magazynowanie, kompletacja,  pakowanie, dostarczanie do odbiorcy. Firmy 3PL przejmują część procesu  logistycznego zleceniodawcy.  To, co wyróżnia ich od wyżej wspomnianych operatorów to znacznie szerszy zakres świadczonych usług (mogą zajmować się spedycją, kompletacją, transportem, magazynowaniem, co-packingiem, etc.), należy pamiętać, iż operatorzy tego typu występują w roli „strony trzeciej” w relacji klienta, a producenta.

operatorzy 4PL (4th Party Logistics) – podmiot zewnętrzny któremu została powierzona pełna obsługa  logistyczna.  Zleceniodawca  przekazuje  mu  zadania  oraz  koordynację  nad  całym procesem logistycznym. Usługi świadczone przez tego typu operatorów są bardziej zintegrowane i dotyczą zarządzania na rzecz klienta bardziej rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Można przyjąć, że przedsiębiorstwo działające na zasadach 4PL koordynuje działania przedsiębiorstw działających w systemie 3PL.  Pełni rolę integratora, wzdłuż łańcuchów dostaw, którego działalność obejmuje planowanie, koordynację i kontrolę sieci dostaw.  Współpraca przebiega na różnych poziomach – strategicznym i operacyjnym – w tym do najważniejszych należy integracja systemów operacyjnych i informatycznych

operatorzy 5PL (5th Party Logistics) – jest to najnowsza koncepcja świadczenia usług przez operatorów logistycznych, związana z rozwojem technologicznym, powszechną informatyzacją systemów oraz rozwojem eCommerce. usługodawcami zintegrowanych usług logistycznych tzn.  zarządzają łańcuchem dostaw na poziomie strategicznym i koncentrują się na  dostarczaniu rozwiązań logistycznych w całym łańcuchu dostaw, rozwijają elastyczne  łańcuchy  dostaw  o  charakterze  sieciowym.  Operatorzy  5PL  działają  w  oparciu  o   metody  3PL  i  4PL  oraz  dodatkowo  kontrolują  i  koordynują  operacje  w  łańcuchu  dostaw  wykorzystując  w  tym  celu  zaawansowane  technologie  informatyczne  oraz  interfejsy e-business.

LISTA NAJLEPSZYCH OPERATORÓW LOGISTYCZNYCH 2021 WEDŁUG FORBES: https://www.forbes.pl/najlepsi-operatorzy-logistyczni-w-polsce-2021/bkpq65m

BIBLIOGRAFIA

  1. Biesok G., Logistyka usług, CeDEWU, Warszawa 2013.
  2. Ciesielski M.,  Rynek usług logistycznych, Difin Warszawa 2005.
  3. Jeszka A., Sektor usług logistycznych w teorii i praktyce, Difin, Warszawa 2009
  4. Rydzkowski W., Usługi logistyczne, Biblioteka Logistyczna, Poznań 2011.
  5. Zelkowski J., Gontarczyk M.,Kijek M., Owczarek P., Analiza i ocena operatorów logistycznych w Polsce, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport 2018.

BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA

  1. https://log4.pl/firmy/operatorzy-logistyczni
  2. https://platformalogistyczna.com/czym-sie-zajmuja-operatorzy-logistyczni/
  3. https://pro-logis.waw.pl/?gclid=CjwKCAjw8KmLBhB8EiwAQbqNoPFRUNFdsfkLtHe0YiSZ2y39Usa0RpS6mZ494B1nmUngcSQ6EhfTghoCKMgQAvD_BwE
  4. https://logistyczny.com/rynkowi-gracze/itemlist/category/94-uslugi-operatorzy-logistyczni

Autor: Marlena Jaworska