Operator logistyczny (Logistics Service Provider) jest to przedsiębiorstwo świadczące szeroki zakres usług logistycznych, najczęściej w formie pakietów obejmujących m.in. usługi związane z przewozem, obsługą terminalową, dystrybucją i magazynowaniem oraz usługi pokrewne, informacyjne i finansowe. Czynności te mogą zmniejszyć koszty klienta poprzez wsparcie zarządzania i organizacji przepływu ładunków. Operator logistyczny posiada w swojej ofercie usługi, które tworzą wartość dodaną jak i podpisują kontrakty z podwykonawcami. Operator logistyczny może być określony jako usługodawca kontraktowy nastawiony na maksymalne wykorzystanie swoich aktywów i optymalizację działań operacyjnych.
Zakres zadań operatora logistycznego obejmuje m.in:
- dbanie o przepływ informacji
- obsługę klienta
- prognozowanie popytu
- kontrolowanie poziomu zapasów
- realizację zamówień
- czynności reparacyjne oraz zaopatrywanie w części
- lokalizację składów i zakładów produkcyjnych
- koordynowanie procesów zaopatrzeniowych
- gospodarowanie odpadami
- pakowanie
- obsługę zwrotów
- czynności związane z transportem i składowaniem
TYPY OPERATORÓW LOGISTYCZNYCH:
operatorzy 1PL (In-House Logistics) – podmiot wewnętrzny firmy, który funkcjonuje w założeniu tzw. samoobsługi logistycznej, gdzie wykonuje proste usługi logistyczne. Zajmują się tylko jednym typem usług w stosunku do konkretnego klienta, np. usługami transportowymi; jest to podstawowa forma organizacji logistyki własnej. Wynika z tego, że usługa logistyczna jest wykonywana przez właściciela konkretnych zasobów we własnym zakresie. Wspomnianymi zasobami mogą być magazyny, środki transportu, a nawet sprzęt przeładunkowy
operatorzy 2PL (Second party Logistics) – podmiot zewnętrzny, który wykonuje podstawowe usługi logistyczne, tj.: transportowe, spedycyjne, magazynowe. Świadczy usługi wewnątrz firmy, ale również łączy firmę z innymi ogniwami łańcucha dostaw. Co więcej, przedsiębiorstwa typu 2PL precyzują i zajmują się zarządzaniem tradycyjnymi funkcjami logistycznymi, czyli magazynowaniem oraz transportem. Warto jednak zwrócić uwagę na to, że wspomniane świadczenia wykonywane są przez zewnętrznych dostawców, którymi mogą być: firmy przewozowe, przedsiębiorstwa oferujące usługi przeładunkowe lub magazynowe (niemniej jednak są one wykonywane w stosunkowo wąskim zakresie)
operatorzy 3PL (3rd Party Logistics) – podmiot zewnętrzny, mający na celu świadczenie usługi logistyki kontraktowej we wszystkich ważnych dziedzinach działalności gospodarczej, takich jak przyjmowanie towaru od dostawcy, magazynowanie, kompletacja, pakowanie, dostarczanie do odbiorcy. Firmy 3PL przejmują część procesu logistycznego zleceniodawcy. To, co wyróżnia ich od wyżej wspomnianych operatorów to znacznie szerszy zakres świadczonych usług (mogą zajmować się spedycją, kompletacją, transportem, magazynowaniem, co-packingiem, etc.), należy pamiętać, iż operatorzy tego typu występują w roli „strony trzeciej” w relacji klienta, a producenta.
operatorzy 4PL (4th Party Logistics) – podmiot zewnętrzny któremu została powierzona pełna obsługa logistyczna. Zleceniodawca przekazuje mu zadania oraz koordynację nad całym procesem logistycznym. Usługi świadczone przez tego typu operatorów są bardziej zintegrowane i dotyczą zarządzania na rzecz klienta bardziej rozbudowanymi sieciami logistycznymi. Można przyjąć, że przedsiębiorstwo działające na zasadach 4PL koordynuje działania przedsiębiorstw działających w systemie 3PL. Pełni rolę integratora, wzdłuż łańcuchów dostaw, którego działalność obejmuje planowanie, koordynację i kontrolę sieci dostaw. Współpraca przebiega na różnych poziomach – strategicznym i operacyjnym – w tym do najważniejszych należy integracja systemów operacyjnych i informatycznych
operatorzy 5PL (5th Party Logistics) – jest to najnowsza koncepcja świadczenia usług przez operatorów logistycznych, związana z rozwojem technologicznym, powszechną informatyzacją systemów oraz rozwojem eCommerce. usługodawcami zintegrowanych usług logistycznych tzn. zarządzają łańcuchem dostaw na poziomie strategicznym i koncentrują się na dostarczaniu rozwiązań logistycznych w całym łańcuchu dostaw, rozwijają elastyczne łańcuchy dostaw o charakterze sieciowym. Operatorzy 5PL działają w oparciu o metody 3PL i 4PL oraz dodatkowo kontrolują i koordynują operacje w łańcuchu dostaw wykorzystując w tym celu zaawansowane technologie informatyczne oraz interfejsy e-business.
LISTA NAJLEPSZYCH OPERATORÓW LOGISTYCZNYCH 2021 WEDŁUG FORBES: https://www.forbes.pl/najlepsi-operatorzy-logistyczni-w-polsce-2021/bkpq65m
BIBLIOGRAFIA
- Biesok G., Logistyka usług, CeDEWU, Warszawa 2013.
- Ciesielski M., Rynek usług logistycznych, Difin Warszawa 2005.
- Jeszka A., Sektor usług logistycznych w teorii i praktyce, Difin, Warszawa 2009
- Rydzkowski W., Usługi logistyczne, Biblioteka Logistyczna, Poznań 2011.
- Zelkowski J., Gontarczyk M.,Kijek M., Owczarek P., Analiza i ocena operatorów logistycznych w Polsce, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport 2018.
BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA
- https://log4.pl/firmy/operatorzy-logistyczni
- https://platformalogistyczna.com/czym-sie-zajmuja-operatorzy-logistyczni/
- https://pro-logis.waw.pl/?gclid=CjwKCAjw8KmLBhB8EiwAQbqNoPFRUNFdsfkLtHe0YiSZ2y39Usa0RpS6mZ494B1nmUngcSQ6EhfTghoCKMgQAvD_BwE
- https://logistyczny.com/rynkowi-gracze/itemlist/category/94-uslugi-operatorzy-logistyczni
Autor: Marlena Jaworska