Macierz Jest – Nie jest (ang. Is – Is not Matrix) jest techniką zadawania pytań prowadzącą do identyfikacji etapu lub miejsca, w którym należy rozpocząć poszukiwanie przyczyn niekorzystnego zjawiska. Polega na wyszukiwaniu różnic w uwarunkowaniach przebiegu procesów – wyciąganiu wniosków na temat czynników lub przyczyn problemów.
Służy do poszukiwania przyczyn występowania problemów, a w konsekwencji na wprowadzenie działań korygujących lub zapobiegawczych.

 

ETAPY TWORZENIA MACIERZY JEST – NIE JEST

  • Określenie badanego problemu.
  • Ustalenie aspektów rozpatrywania problemu (np. ze względu na miejsce, czas, wyposażenie, materiał, czynnik ludzki.
  • Zapisanie informacji o historii lub stanie obecnym zagadnienia w kolumnie „jest” (określenie czynników wpływających na dane zdarzenie, miejsca i czasu występowania zdarzenia, zasięgu problemu, osób zaangażowanych w omawiane zdarzenie).
  • Zdefiniowanie okoliczności, w których problem nie występuje w kolumnie „nie jest”.
  • Określenie różnic między sytuacją, w której problem występuje, oraz w której nie pojawia się – wyciągnięcie wniosków na temat czynników różnicujących czyli krytycznych.

 

PRZYKŁAD MACIERZY JEST – NIE JEST
W celu zbadania problemu występowania pęcherzyków powietrza w odlewach zasuw DN100 manager powinien stworzyć następującą tabelę:

BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA
https://najeraconsulting.com/tuesdays-tool-of-the-trade-the-is-is-not-matrix/
https://4improvement.one/knowledge/tools-techniques/25-problem-analysis-tool/57-is-%E2%80%93-is-not

 

BIBLIOGRAFIA
Starzyńska B., Hamrol A., Grabowska M. Poradnik menedżera jakości: kompendium wiedzy o narzędziach jakości. Poznań: 2010.

 

Autor: Natalia Boichuk