Logistyka miejska obejmuje logiczne porządkowanie czasowo-przestrzenne przepływu, zwłaszcza przez obszar centralny miasta i aglomeracji, różnych rodzajów i natężeń strumieni ruchu samochodowego operującego na sieci ulicznej, jak również formułowanie założeń dla optymalizacji systemu miasta pod kątem planowania, sterowania i nadzorowania wszelkich, uwarunkowanych istotnie ruchowo przebiegających w tym systemie procesów w wymiarze ekonomicznym, ekologicznym, technicznym i socjalnym.
Logistyka miejska stanowi jeden z podstawowych elementów gospodarki miejskiej, łącznie z gospodarką komunalną, mieszkaniową, lokalową, gospodarką zasobami terenów miejskich i gospodarką obiektami użyteczności publicznej.

Przykładowe cele szczegółowe logistyki miejskiej

Potrzeby Przykładowe cele cząstkowe logistyki miejskiej
Żywnościowe Zmniejszenie uciążliwości związanych z kongestią transportową
Poprawa efektywności zaopatrzenia w surowce i wyroby gotowe
Zapewnienie miejsc pracy Przesunięcie ciężaru gospodarki z produkcji na usługi i delokalizacja produkcji poza ośrodki miejskie
Poprawa stanu środowiska
Organizacja efektywnego likwidowania skutków gospodarowania
Sprawne zaopatrzenie w media oraz zapewnienie łączności informacyjnej
Oświatowe Korzystna lokalizacja szkół i ośrodków sportowych i rekreacyjnych
Organizacja dowozu i odwozu do ośrodków oświatowych
Zapewnienie sprawnej łączności informacyjnej
Mieszkaniowe Korzystna lokalizacja dzielnic mieszkaniowych
Zmniejszenie uciążliwości związanych z kongestią transportową
Sprawne zaopatrzenie w media
Korzystna lokalizacja centrów handlowych i zapewnienie sprawnego i efektywnego zaopatrzenia
Komunikacyjne i transportowe Zmniejszenie uciążliwości związanych z kongestią transportową
Zapewnienie sprawnego i wydolnego funkcjonowania systemu komunikacji miejskiej
Zwiększanie zdolności infrastruktury drogowej do równomiernego wchłaniania potoków pojazdów
Reorganizacja przepływów potoków ładunków i pasażerów
Odciążanie infrastruktury komunikacyjnej miasta poprzez wyprowadzanie tranzytu na obwodnice
Opieki zdrowotnej i zdrowia Ułatwienie dostępu do opieki zdrowotnej na poziomie oferowanym w mieście dla osób spoza miasta
Właściwa lokalizacja wysypisk i zakładów utylizacji odpadów
Organizacja zbiórki odpadów
Ograniczanie hałasu i emisji zanieczyszczeń
Rekreacyjne i sportowe Korzystna lokalizacja ośrodków sportowych
Organizacja miejsc parkingowych oraz dojazdu do ośrodków
Zapewnienie sprawnego i niezawodnego zaopatrzenia w media
Bezpieczeństwa i komfortu przebywania w mieście Zapewnienie sprawnego funkcjonowania miasta w sytuacjach nadzwyczajnych (zarządzanie kryzysowe miastem)

ZNACZENIE LOGISTYKI DLA MIASTA
Podejmowanie logistycznych decyzji strategicznych w mieście ma wpływ na każdy obszar funkcjonowania miasta. Zamknięcie centrum miasta dla samochodów ciężarowych może spowodować kongestie i kolizje na jego obrzeżach. Dlatego tego typu decyzje są niepopularne wśród władz miast, ale z drugiej strony są niezbędne w celu polepszenia jakości życia mieszkańców. Zatem władze miasta powinny podjąć kolejną decyzję strategiczną skierowaną na dostosowanie infrastruktury transportowej w danym regionie do wzmożonego ruchu lub na budowę miejskiego centrum dystrybucji.

JAK OKREŚLIĆ STRATEGIĘ LOGISTYCZNĄ MIASTA?
W celu identyfikacji poziomu dojrzałości miast w realizacji strategii logistycznej należy przeprowadzić badania odpowiadając na szereg pytań związanych z poszczególnymi obszarami funkcjonowania miasta. W wyborze strategii logistycznej miasta pomocną będzie identyfikacja głównych problemów w obszarze logistyki miejskiej oraz odniesienie ich do trendów zachodzących w otoczeniu. Wybór strategii powinien być dokonany na podstawie wizji, misji oraz przyjętych celów w strategii rozwoju miasta, które powinny stanowić podstawę do określenia wizji, misji oraz celu nadrzędnego dla logistyki miejskiej.

PRZYKŁAD ROZWIĄZANIA PROBLEMU LOGISTYCZNEGO W MIEŚCIE – Koordynacja systemów dostaw w warunkach Holandii
Holenderskie miasta są mocno obciążone ruchem transportu osobowego, publicznego, pojazdów dostawczych, przez które pojawiają się kongestie. Skutkiem tego zjawiska jest rosnące niezadowolenie mieszkańców miast.
Decydenci odważyli się na następujące rozwiązanie problemu nasilających się kongestii – około 30% masy towarowej podlegającej przewozom w mieście zostało wyłączone z obsługi przez centra dystrybucyjne. Wśród wyłączonych ładunków znalazły się świeże produkty, odpady oraz ładunki wymagające specjalistycznego oprzyrządowania. Ponadto wyłączono z obsługi przesyłki większe niż 1 m3, stanowiące 10% wolumenu. Pozostałe 60% ładunków jest obsługiwane przez miejskie centra dystrybucji. Dzięki temu systemowi regulacji miejskiej koszt jednostkowy dostarczenia ładunków do odbiorców został zredukowany o 25%.

BIBLIOGRAFIA
Kauf, S., Tłuczak, A. Logistyka miasta i regionu. Metody ilościowe w decyzjach przestrzennych. Difin. Warszawa: 2014.
Tundys, B. Logistyka miejska. Koncepcje, systemy, rozwiązania. Difin. Warszawa: 2008.
Szołtysek, J. Podstawy logistyki miejskiej. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach. Katowice: 2007.
Kiba-Janiak, M. Logistyka w strategiach rozwoju miast. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Wrocław: 2018.
Kiba-Janiak, M. (2012). Wybrane rozwiązania w logistyce miejskiej na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców. Studia miejskie, tom 6, 41-50.

Autor: Natalia Boichuk