Centrum logistyczne jest to obiekt przestrzenny z właściwą mu organizacją i infrastrukturą umożliwiającą różnym niezależnym przedsiębiorstwom wykonywanie czynności na towarach w związku z ich magazynowaniem i przemieszczaniem pomiędzy nadawcą i odbiorcą, w tym obsługę przewozów intermodalnych oraz wykonywanie czynności na używanych do tego celu zasobach. Centra logistyczne pozwalają na skrócenie czasu realizacji usług transportowych, zmniejszenie zapasów i licznych dostaw, a zatem redukcję kosztów.
Zalety centrów logistycznych:
- Zmniejszenie natężenia ruchu drogowego w mieście;
- Odzyskiwanie terenów śródmiejskich zajętych pod działalność gospodarczą;
- Redukcja nadmiernej ilości przewozów towarowych w transporcie samochodowym,
- Wzrost poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego;
- Zmniejszenie emisji spalin i zanieczyszczeń;
- Uporządkowanie działalności gospodarczej i lepsze możliwości kształtowania ładu przestrzennego;
- Rozwój działalności gospodarczej wokół centrów logistycznych i napływ inwestycji;
- Rozwój usług w obszarze logistyki miejskiej poprzez planowanie i optymalizowanie przewozów, tras, dobór środków transportu, wspierane działalności transportowej i dystrybucyjnej narzędziami optymalizacyjnymi oraz systemami wspomagania decyzji.
RODZAJE CENTRÓW LOGISTYCZNYCH
Ze względu na kryterium funkcji gospodarczych, które centra logistyczne pełnią w kraju, można wyróżnić:
- Centra logistyczne tworzące publiczną infrastrukturę kraju;
- Centra logistyczne zaspokajające potrzeby własne podmiotów gospodarczych;
- Centra logistyczne jako miejsce świadczenia usług na zlecenie przez operatorów logistycznych.
Ze względu na zakres oddziaływania centra logistyczne dzielą się na:
- Międzynarodowe centra logistyczne o powierzchni powyżej 100 ha i zasięgiem oddziaływania pomiędzy 500 km a 800 km, które obsługują rynki międzynarodowe;
- Regionalne centra logistyczne o powierzchni około 50 ha i o promieniu działania wynoszącym około 100 km, które powinny obsługiwać regiony;
- Lokalne centra dystrybucji o powierzchni około 10 ha, które powinny obsługiwać większe miasta i być punktem ciężkości miejskiej sieci logistycznej;
- Branżowe centra logistyczne, mające charakter wyspecjalizowanych baz obsługujących określoną grupę towarów.
PANATTONI JAKO NAJWIĘKSZY DEWELOPER LOGISTYCZNY W EUROPIE
Panattoni, lider rynku powierzchni przemysłowych w Europie, już piąty raz z rzędu zajął pierwsze miejsce w rankingu Top Logistics Developers magazynu PropertyEU. W latach 2018-2020 firma dostarczyła na rynek 6,4 miliona m kw. powierzchni magazynowo-przemysłowej. Swoją mocną pozycję Panattoni zawdzięcza doskonałemu antycypowaniu trendów na rynku oraz szybkiej reakcji na sytuację gospodarczą wywołaną pandemią.
Nie tylko trafnie odczytane trendy na rynku decydują o sukcesie Panattoni. Wzrostowi firmy sprzyja też świadoma realizacja strategii zrównoważonego rozwoju, czyniąc go liderem ekologicznych zmian w branży deweloperskiej. Firma w standardzie dostarcza obiekty magazynowo-produkcyjne z rozwiązaniami ekologicznymi sprzyjającymi ograniczeniu emisji CO2, zużycia energii i wody czy poprawie wellbeing’u przyszłych pracowników, m.in. dzięki obowiązkowej certyfikacji każdej inwestycji w systemie BREEAM.
W ciągu ponad 15 lat obecności na europejskim rynku Panattoni zrealizował projekty o łącznej powierzchni przekraczającej 12 mln m kw. Są to zarówno obiekty produkcyjne typu BTS, jak i liczące ponad 200 tys. m kw. wyspecjalizowane centra do obsługi potentatów e-handlu.
Dla przykładu Panattoni Park Opole to nowy punkt na mapie powierzchni magazynowych oferowanych przez Panattoni w województwie opolskim w południowo-zachodniej Polsce. Obiekt oferuje nowoczesną powierzchnię produkcyjno-magazynową, zlokalizowaną niedaleko autostrady A4.
Inwestycja składa się z dwóch budynków o łącznej powierzchni ok. 49 000 m2. Dzięki możliwości elastycznego kształtowania modułów park jest w stanie zaspokoić wymagania klientów z różnych branż.
Panattoni Park Opole zlokalizowany jest w gminie Opole i posiada dogodne powiązania komunikacyjne z trzema międzynarodowymi lotniskami. Inwestycja położona jest w niedalekiej odległości od głównych szlaków komunikacyjnych na trasie z Wrocławia do Katowic. Park zapewnia doskonały dostęp do komunikacji miejskiej. Dzięki Panattoni Park Opole śródmieście zostało odciążone z obiektów działalności gospodarczej oraz nadmiernego ruchu transportu drogowego.
CENTRUM LOGISTYKI E-COMMERCE W GLIWICACH
Amazon otworzył zrobotyzowane centrum logistyki e-commerce w Gliwicach o powierzchni ponad 210 000 m2, które jest największym budynkiem Amazon w Polsce. Technologia Amazon Robotics pomaga pracownikom w składowaniu i kompletowaniu zamówień. Pozwala to nie tylko na ograniczenie czasu wysyłki przesyłek do klientów, ale również na znaczące zwiększenie przestrzeni magazynowej
BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA
Bonin K., Karaś A. Model funkcjonowania centrum logistycznego w oparciu o Lean Management. W: Różne oblicza logistyki. Zbiór prac studentów, pod red. Motowidlak U., Wronkowskiego D. i Reńdy A., Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź: 2018, 47-57.
Klepacki B., Dziedzic-Jagocka I., Piątek E. Centra logistyczne jako nowoczesna forma gospodarki na przykładzie Świętokrzyskiego Centrum Logistyki i Dystrybucji Alma Alpinex SA. Ekonomika i Organizacja Logistyki 1(4), 2016, 25-39.
http://www.panattonieurope.com/pl/kraj/polska/biuro-prasowe/aktualnosci/panattoni-najwiekszym-logistycznym-deweloperem-w-e/
http://www.panattonieurope.com/pl/kraj/polska/portfolio-projektow/magazyn-do-wynajecia/opolskie/panattoni-park-opole/
https://blog.aboutamazon.pl/amazon-w-polsce/8-ciekawostek-o-centrach-logistyki-w-polsce-o-ktorych-nie-mieliscie-pojecia
BIBLIOGRAFIA
Fechner I. Centra logistyczne i ich rola w procesach przepływu ładunków w systemie logistycznym Polski. Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej 76, 2010, 19-32.
Stachowiak A. Centra logistyczne jako produkt regionalny. W: Logistyka a przedsiębiorczość i innowacyjność przedsiębiorstw w warunkach „nowej gospodarki”, pod red. Z. Stachowiak, Wyższa Szkoła Zarządzania i Finansów w Siedlcach, Siedlce 2007.