Parkingi Bike & Ride (B&R) służą zaparkowaniu roweru w wyznaczonym miejscu w celu kontynuowania dalszej podróży środkami komunikacji miejskiej. Strefy Bike & Ride są zlokalizowane przy węzłach przesiadkowych komunikacji zbiorowej, najczęściej przy stacji kolei regionalnych i lokalnych. Znajdują się tam zazwyczaj wiaty, które chronią rowery przed opadami.
W sposobie przewozu można wyróżnić cztery formy integracji transportu zbiorowego z rowerowym:

  • dojazd z domu transportem zbiorowym do miejsca zaparkowania roweru lub parkingu rowerów miejskich i kontynuacja podróży rowerem (Ride & Bike);
  • dojazd rowerem z domu do przystanku komunikacji zbiorowej i kontynuacja podróży transportem zbiorowym (Bike & Ride);
  • dojazd rowerem z domu do przystanku, przewóz roweru transportem zbiorowym i dojazd rowerem do celu podróży;
  • dojazd rowerem z domu do przystanku komunikacji zbiorowej, kontynuacja podróży transportem zbiorowym bez roweru i dojazd do celu podróży drugim rowerem (Bike & Ride & Bike).

Aby zachęcić mieszkańców przedmieść do częstszego użytkowania roweru w drodze do miasta, należy zadbać o odpowiednią infrastrukturę wokół miejsc przesiadkowych, tj. stojaki rowerowe, zadaszenie i monitoring parkingów rowerowych, bliska odległość do punktu przesiadkowego czy utwardzona nawierzchnia.

 

ZALETY BIKE & RIDE
Położenie nacisku na rozbudowę systemów B&R ma szereg zalet w stosunku do tradycyjnej koncepcji kładzenia nacisku na rozbudowę tras rowerowych:

  • B&R daje władzom miasta argument za przezwyciężeniem tezy, że rower może służyć do przejazdów jedynie na krótkich dystansach;
  • Organizacjom pozarządowym promującym ekologiczne sposoby poruszania się po mieście B&R daje możliwość nawiązania strategicznej współpracy z operatorami transportu zbiorowego – innowacyjnymi firmami kolejowymi;
  • B&R zakotwicza placówki promocji ruchu rowerowego w centrum miasta.
  • B&R stwarza przesłanki i argumenty za poprawą warunków ruchu pieszego w okolicach dworców kolejowych;
  • Efekt demonstracji w postaci dużej liczby rowerów zaparkowanych przy stacjach kolejowych zlokalizowanych najczęściej blisko centrum miasta ułatwia w znajdywaniu argumentów krytyków promocji komunikacji rowerowej twierdzących, że nie warto wydawać pieniądze na tworzenie udogodnień rowerowych, gdy i tak rowerzystów w mieście prawie nie widać, a stale brakuje miejsc do parkowania samochodów.

 

JAK PARKINGI BIKE & RIDE FUNKCJONUJĄ W POLSCE?
W Polsce parkingi Bike & Ride zaczęły funkcjonować w 2010 r. we Wrocławiu. Dzięki projektowi „Węzły integracyjne i parkingi główne”, w Gdańsku w 2013 r. wybudowano 9 parkingów Bike&Ride przy dworcach kolejowych, przystankach SKM i pętlach autobusowych. W Warszawie przy stacjach metra, pętlach autobusowych i tramwajowych, oraz dworcach kolejowych jest dostępnych 38 parkingów typu B&R na 760 rowerów. Obecnie w większości polskich miast jest parking rowerowy B&R oraz planuje się powstanie nowych stref parkingowych.

 

BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA
http://zm.org.pl/?a=bike_and_ride

 

BIBLIOGRAFIA
Bełch P. Analiza założeń koncepcji integracji transportu zbiorowego z indywidualnym. Modern Management Review 22/2, 2015, 7-14.
Szczur A. Wybór lokalizacji parkingów Bike&Ride w Poznaniu z wykorzystaniem narzędzia wielokryterialnego wspomagania decyzji. Współczesne problemy transportu. Tom III Ruch pieszy i rowerowy, przestrzeń publiczna, 20-36.

Autor: Natalia Boichuk