Zrównoważone zaopatrzenie jest to uwzględnienie czynników społecznych, etycznych i środowiskowych w procesie wyboru dostawców. Obejmuje kupowanie produktów i usług w sposób zrównoważony (produkty wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu lub odzysku), a także uwzględniając wytyczne dotyczące ekologicznych zakupów.
Firmy muszą spełniać rosnące oczekiwania interesariuszy (w tym klientów, akcjonariuszy, pracowników, kontrahentów, organizacji pozarządowych, stowarzyszeń, związków zawodowych, administracji publicznej itp.) co do wzięcia odpowiedzialności za praktyki środowiskowe, społeczne i etyczne dostawcy. Ostatecznym celem zrównoważonego zaopatrzenia jest budowanie silnych, długoterminowych relacji z dostawcami.

Oznacza to poświęcenie należytej uwagi:
– w jaki sposób organizacja może zmniejszyć swój wpływ na społeczeństwo, robiąc więcej za mniej, np. kwestionując, czy zakup jest naprawdę potrzebny, kwestionując nadmierne specyfikacje, wypożyczając przedmiot lub kupując usługę zamiast produktu;
– w jaki sposób produkty są wytwarzane i pozyskiwane, z czego są wykonane, jaka jest ich żywotność i jakie jest postępowanie w celu ostatecznej utylizacji tych produktów;
– w jaki sposób produkty będą dostarczane uwzględniając optymalne gospodarowanie opakowaniami, które można ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi;
– w jaki sposób ludzie na poszczególnych etapach łańcucha dostaw będą traktowani oraz jak zapewnić przestrzeganie i poszanowanie praw człowieka.

JAK WDROŻYĆ KONCEPCJĘ ZRÓWNOWAŻONEGO ZAOPATRZENIA W FIRMIE ?

Wdrożenie koncepcji zrównoważonego zaopatrzenia w firmie składa się z kilku etapów:
1. Stworzenie wewnętrznej grupy roboczej składającej się z członków pełniących różne funkcję w firmie – z takich działów jak księgowość, kadry, marketing, logistyka, zaopatrzenie, sprzedaż itd.
2. Wyznaczenie głównych celów firmy, które dotyczą zrównoważonego zaopatrzenia np. w przypadku usług transportowych, dostawców wody i energii, serwisów oferujących usługi sprzątania, dostawców surowców, materiałów oraz urządzeń i sprzętu.
3. Udzielenie odpowiedzi na pytania:
– Jakie kryteria będą branę pod uwagę przy ocenie zrównoważonego rozwoju w tym przypadku?
– W jaki sposób będzie mierzony zrównoważony rozwój?
– Jakie są powiązane koszty oraz ryzyko?
– W jakim stopniu dostawcy w tym momencie spełniają nowe wymagania?
– Czy będą prowadzone konsultacje z kluczowymi dostawcami?
– W jaki sposób dostawcy będą informowani o przetargach?
– W jaki sposób potencjalni lub nowi dostawcy zostaną poinformowani o nowej polityce firmy?
– Jak możemy pomóc naszym dostawcom w przyjęciu zrównoważonych praktyk?
– Jak ważni jesteśmy dla tych dostawców? W jakim stopniu można wpływać na ich program zrównoważonego rozwoju?
– Jak będzie mierzony sukces naszej polityki?
– Jak zareagujemy, jeśli nasz dostawca nie będzie zainteresowany lub nie będzie zgadzał się na nasze propozycje?

Przed przystąpieniem do wdrożenia nowych zrównoważonych praktyk oraz nowej polityki firmy należy przede wszystkim przeprowadzić badania w celu zrozumienia czy proponowane rozwiązania będą zaakceptowane przez innych uczestników rynku.

ZRÓWNOWAŻONE ZAOPATRZENIE W UNILEVER

Unilever jest jednym ze światowych liderów w branży towarów konsumpcyjnych. Produkuje i sprzedaje około 400 marek w ponad 190 krajach, m.in. Lipton, Knorr, Dove. Firma skupia się na zrównoważonym podejściu do produkcji oraz konsumpcji.Według szacunków 2,4 mld ludzi dziennie korzysta z produktów Unilever, a do ich produkcji firma używa surowców z całego świata. Firma deklaruje, że potrzebuje bezpiecznych, zrównoważonych dostaw surowców i materiałów, które pochodzą głównie z gospodarstw rolnych i lasów.

Zrównoważone podejście do zaopatrzenia Unilever opiera się na:
– Zrównoważonym pozyskiwaniu dostawców spełniających najwyższe standardy jakości,
– Wprowadzaniu zmian poprzez ciągle doskonalenie polityki współpracy z dostawcami,
– Podnoszeniu świadomości w zakresie zrównoważonego zaopatrzenia wśród konsumentów,
– Odgrywaniu wiodącej roli w transformacji sektorów rolnictwa istotnych dla działalności firmy, w szczególności dotyczących takich produktów jak herbata oraz olej palmowy,
– Ochronie różnorodności biologicznej.

Dostawcom są przyznawane certyfikaty jakości zgodnie z Kodeksem zrównoważonego rolnictwa firmy Unilever, które powinny zachęcić do ulepszenia łańcucha dostaw.

BIBLIOGRAFIA

  1. Lambrechts, W. (2020). Ethical and Sustainable Sourcing: Towards Strategic and Holistic Sustainable Supply Chain Management. In: Leal Filho, W., Azul, A., Brandli, L., Özuyar, P., and Wall, T. (eds.), Decent Work and Economic Growth. Encyclopedia of the UN Sustainable Development Goals. Springer, Cham, forthcoming, https://link.springer.com/referencework/10.1007/978-3-319-71058-7
  2. Pagell, M., Wu, Z., and Wasserman, M.E. (2010). Thinking differently about purchasing portfolios: an assessment of sustainable sourcing. Journal of Supply Chain Management, Vol. 46, issue 1, 57-73. https://doi.org/10.1111/j.1745-493X.2009.03186.x
  3. Wright, C.F. (2016). Leveraging Reputational Risk: Sustainable Sourcing Campaigns for Improving Labour Standards in Production Networks. Journal of Business Ethics, Vol. 137, 195–210. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2552-1

BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA

  1. https://www.unilever.com/sustainable-living/reducing-environmental-impact/sustainable-sourcing/our-approach-to-sustainable-sourcing/
  2. https://ecovadis.com/academy/sustainable-sourcing/
  3. https://stillmed.olympic.org/media/Document%20Library/OlympicOrg/IOC/What-We-Do/celebrate-olympic-games/Sustainability/Olympic-Games-Guide-on-Sustainable-Sourcing-2019.pdf
  4. https://group.bnpparibas/uploads/file/sustainable_sourcing_charter_eng.pdf
  5. http://www.bsr.org/files/fba/sustainable-sourcing-guide.pdf
  6. https://www.alstom.com/commitments/sustainable-sourcing

Autor: Anna Bruska