Marketing jest istotnym elementem wsparcia dla branży logistycznej. Branża ta korzysta z marketingu w celu umocnienia pozycji rynkowej firmy. Działania marketingowe we współczesnym świecie odznaczają się dużą dynamicznością oraz kompleksowością poprzez ciągle zmieniającą się liczbę ludności oraz zróżnicowanie upodobań i preferencji klientów.
Funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa skupia się na pozyskaniu jak największego grona odbiorców. W celu zrozumienia ich potrzeb oraz preferencji przeprowadzane są badania rynkowe, które są jednym z narzędzi marketingowych. Poprzez ich wykonanie przedsiębiorstwo posiada niezbędne informacje umożliwiające mu efektywne zarządzanie przedsiębiorstwem oraz wybór odpowiedniej strategii dalszego postępowania.
W przeszłości informacje na temat danego dobra czy usługi w większości umieszczane były w gazetach, telewizji oraz radiu. W obecnych czasach to technologie internetowe są głównym kanałem dystrybucji treści, a także aplikacje, w których promuje się/reklamuje się produkty. Przedsiębiorstwa produkujące towary oraz oferujące usługi stawiają coraz częściej na współpracę z tak zwanymi „influencerami”. Słowo „influence” w tłumaczeniu na polski oznacza wpływ, więc idąc tym tokiem rozumowania twórca internetowy nazywany „influencer” ma za zadanie wywierać wpływ na osoby go oglądające. Aż 90 % respondentów uważa, że jest to skuteczną formą marketingu. Oddziaływanie to może przejawiać się na wiele sposobów – od bezpośrednich porad zakupowych po subtelne zmiany w postrzeganiu wiarygodności sprzedawcy. Takie rozwiązania zwiększają rozpoznawalność marki na rynku wśród potencjalnych odbiorców. Ważnym czynnikiem jest także wzrost sprzedaży, ponieważ duża grupa społeczeństwa zakupi polecany produkt poprzez polecenie znanej osoby. Występuje również duże prawdopodobieństwo, że klient zakupi dodatkowo inny produkt z gamy oferowanej przez markę. Przykładami aplikacji, w których występuje takie zjawisko jest np. Instagram, Tiktok itp. Z danych wynika, iż 67% marek wykorzystuje Instagram w influencer marketingu. W przedstawiony sposób działania marketingowe napędzają popyt na określone dobro. Ostatecznym wynikiem staje się wzrost sprzedaży oraz liczby konsumentów. Występuję także szansa, że nowi odbiorcy zostaną lojalnymi klientami, jest to zjawisko bardzo pożądane dla każdego przedsiębiorstwa. Ten typ zabiegów marketingowych jest stosowany przez przedsiębiorstwa produkcyjne przy dystrybucji swoich towarów.
Ważnym narzędziem wykorzystywanym w marketingu jest prognoza sprzedaży. Dzięki prognozowaniu firma jest w stanie określić wielkość dostaw, poziom obciążenia magazynu, a także poziom realizacji zamówień od klientów (stopień zaspokojenia popytu).  Zdecydowanie jest to istotny element przedsprzedażowy, który pozwala firmie zaplanować cykl produkcji oraz jest w stanie zaspokoić popyt przy jednoczesnym uniknięciu nadprodukcji, co dla przedsiębiorstwa oznacza straty.
Jednym z ważniejszych elementów we współpracy marketingu i logistyki jest obsługa klienta. Z punktu widzenia marketingu ma ona za zadanie wykorzystać różne czynności, które w rezultacie przyniosą korzyść w postaci sprzedaży wytworzonego dobra bądź usługi oraz zadowolenie klienta z tego zakupu. Z logistycznego punktu widzenia jest to usprawnienie przepływu towarów. Powinna ona zaspokoić potrzeby klientów w zakresie czasu, niezawodności, komunikacji i wygody.  Głównym celem w zakresie obsługi konsumentów przez działalność logistyczną jest zmniejszenie dysproporcji czasowej i przestrzennej między popytem, a podażą, w taki sposób, aby ekonomicznie dostarczyć klientom najwyższą postulowaną wartość oferowaną przez strefę marketingu.
Kolejnym istotnym elementem z punktu widzenia przedsiębiorstwa jest ocena posprzedażowa. Tym aspektem zajmują się także działy marketingowe. Ich zadaniem jest zebranie informacji zwrotnej od klientów, którzy zdecydowali się na zakup dobra. Po zebraniu danych zakład będzie posiadał wiedzę na temat preferencji swoich konsumentów, a poprzez takie informacje możliwe będzie przygotowanie kolejnych produktów pod oczekiwania odbiorcy. W ten sposób jest szansa na zyskanie lojalnego klienta, który będzie wierny swojej marce. By taka sytuacja powstała na każdym etapie należy dokonać szczegółowych analiz potrzeb klienta. Przedsiębiorstwo powinno wiedzieć jakiego rodzaju produkty bądź usługi można mu zaproponować, aby oferta stała się dla niego atrakcyjna.

Podsumowując, marketing w logistyce obejmuje czynności realizowane:

  • przed sprzedażą,
  • podczas sprzedaży,
  • po sprzedaży.

 

Bibliografia:
Czubała, A., Formy i instrumenty marketingu społecznego, [w:] Kierunki rozwoju współczesnego marketingu, pod red. A.Czubały, R.Niestroja, J.W.Wiktora, Kraków 2012.
Brown, D., Hayes, N., Influenser Marketing. Who Really Influences Your Customers? Węgry 2008, s.49.
Kawaliło-Cześniak, K. (2014). Lojalność klientów marek turystycznych, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 3(41).
Doszyń, M. (2015). Sposoby badania trafności systemu prognoz sprzedaży w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 241.
Kauf, S., Badania rynkowe w sferze marketingu i logistyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004.
Kauf, S., Strategiczno-planistyczne aspekty integracji marketingu i logistyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005.
Łukasik, Bril, J., Tatara, K. (2016). Zarządzanie marketingowo- logistyczne, Autobusy, 6.

Bibliografia praktyczna:
https://influencermarketinghub.com/influencer-marketing/
https://www.mecalux.pl/blog/marketing-logistyczny

Autor: Milena Kędzia