Czas pracy kierowcy określany jest czasem od momentu rozpoczęcia do zakończenia pracy. Zadania związane z wykonywaniem pracy kierowcy obejmują prowadzenie pojazdu, załadunek i rozładunek, nadzór nad ładunkiem, czynności spedycyjne i administracyjne związane z przewozem oraz inne działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa osób lub wykonywania zadania służbowego.Do czasu pracy kierowcy zaliczany jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w czasie którego kierowca pozostaje na stanowisku w gotowości do wykonania pracy, szczególnie w trakcie oczekiwania na załadunek/rozładunek, którego czas nie jest kierowcy znany przed wyjazdem lub rozpoczęciem danego okresu. Aby rozliczyć czas pracy kierowcy jako dobę należy przyjąć 24 kolejne godziny rozpoczynając od godziny, w której kierowca zaczyna pracę zgodnie z obowiązującym rozkładem czasu pracy
DZIENNY CZAS PRACY KIEROWCY
Dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę nie może przekroczyć 9 godzin, jednak dopuszcza się wydłużenie czasu do 10 godzin dwa razy w tygodniu. W trakcie pracy kierowcy przysługują 45 minutowa przerwa, po 4,5 h jazdy. Przerwę można rozbić na dwie przerwy, po 15 minut i 30 minut.
TYGODNIOWY CZAS PRACY KIEROWCY
Tygodniowy, łączny czas prowadzenia pojazdów nie może 56 godzin, z zaznaczeniem, iż w ciągu dwóch następujących po sobie tygodni czas ten nie może przekroczyć 90 godzin.
ODPOCZYNEK DOBOWY
W trakcie 24 godzin od momentu rozpoczęcia pracy, kierowcy należy się 11 godzin odpoczynku. Okres ten można podzielić na dwie przerwy po 3 godziny i 9 godzin. Skrócony odpoczynek dobowy wynosi wówczas 9 godzin i można go wykorzystać trzy razy pomiędzy dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.
ODPOCZYNEK TYGODNIOWY
Po sześciu cyklach pracy kierowcy przysługuje tygodniowy odpoczynek, który trwa co najmniej 45 godzin. W trakcie dwóch kolejnych tygodni odpoczynku, drugi można skrócić do 24 godzin. Skrócony tygodniowy odpoczynek należy odrobić odpoczynkiem jednorazowym przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.
CZAS PRACY KIEROWCY W TANDEMIE
Cykl pracy załogi składającej się z dwóch osób może wynosić 30 godzin. W ich trakcie obaj kierowcy mogą wykorzystać po 9 godzin prowadzenia pojazdu lub dwa razy w tygodni po 10 godzin prowadzenia pojazdu i 9 godzin odpoczynku.
PRAKTYCZNY PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA
Kierowca prowadzi przewóz drogowy. Ma on przekazać odbiorcy ładunek w czwartek między godziną 11 a 13. Odległość przewozu od miejsca załadunku do wyładunku wynosi 550 km, a średnia prędkość przewozu 50 km/h. Czas załadunku i rozładunku wynosi po 30 minut. Kierowca odpoczywa w nieskróconym wymiarze czasu spełniając obowiązek dobowego wypoczynku. Jak będzie wyglądał harmonogram pracy kierowcy
Data | Czas | Czynność | Czas trwania czynności | Przejechane km na odcinku | Przejechane km narastająco |
Środa | 12:45 – 13:15 | Załadunek | 30 minut | 0 | 0 |
Środa | 13:15 – 17:45 | Przewóz | 4,5 h | 225 | 225 |
Środa | 17:45 – 18:30 | Przerwa | 45 minut | 0 | 225 |
Środa | 18:30 – 23:00 | Przewóz | 4,5 h | 225 | 450 |
Środa/Czwartek | 23:00 – 10:00 | Dobowy odpoczynek | 11 h | 0 | 450 |
Czwartek | 10:00 – 12:00 | Przewóz | 2 h | 100 | 550 |
Czwartek | 12:00 – 12:30 | Rozładunek | 30 minut | 0 | 550 |
BIBLIOGRAFIA
- http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20040920879/U/D20040879Lj.pdf
- https://edu.trans.eu/kursy/transport-drogowy/rozliczanie-czasu-pracy-kierowcow
BIBLIOGRAFIA PRAKTYCZNA