Konferencja „Ekonomobilność w inżynierii ruchu”

W dniu 12 marca 2024 r. odwiedziłyśmy konferencję pt. „Ekomobilność w inżynierii ruchu„, pozyskując cenne informacje na temat mobilności w miastach. Wysłuchałyśmy wykład plenarny wygłoszony przez prof. dr hab. inż. Jerzego Merkisza na temat możliwości zmniejszania emisji w aglomeracjach miejskich przy wykorzystaniu silników spalinowych, elektrycznych oraz wodorowych. Niezwykle interesujące było także wystąpienie dr Sabiny Baraniewicz-Kotasińskiej dotyczące transportu w inteligentnym mieście, podczas którego zostały omówione problemy, z którymi borykają się mieszkańcy miast oraz ich włodarze, jak i były przedstawione możliwe rozwiązania tych niedogodności. Inż. Adrian Gruszczyński przybliżył wykorzystanie Inteligentnego Systemu Transportowego w Opolu jako elementu smart city. Dr Grzegorz Haber przedstawił dylematy nad zagadnieniem efektywności mobilności czy mobilności efektywności.

Wystąpienia pozostałych prelegentów również miały istotny wkład w nasze postrzeganie zrównoważonej mobilności.

Więcej informacji dotyczącej konferencji pod linkiem: https://ekomobilnosc.pnt.opole.pl/

Na zdjęciu: prof. dr hab. Sabina Kauf, dr inż. Iwona Pisz, dr Natalia Boichuk.

Udział w wydarzeniu w ramach projektu nr 23-35-004 pn. Miasto 4.0 – uniwersalny model dojrzałości” dofinansowanego ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II” Umowa nr NdS-II/SP/0454/2023/01 z dnia 14.12.2023 r.

Przedsiębiorstwa i miasta w gospodarce obiegu zamkniętego

W dniu 29 lutego 2024 roku uczestniczyłyśmy w konferencji naukowej, organizowanej przez Kolegium nauk o przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie dotyczącej przedsiębiorstw i miast w gospodarce obiegu zamkniętego. W trakcie konferencji przedstawione zostały wyniki badań prowadzone w Katedrze Logistyki w latach 2022-2023.
Rozważania skoncentrowały się w szczególności na innowacjach, strategiach, łańcuchach dostaw oraz miastach, jako kluczowych elementach kształtujących współczesne środowisko konkurowania w zgodzie z zasadami GOZ. W trakcie konferencji miałyśmy okazję wzięcia udziału w dyskusjach, pozwalających na głębsze zrozumienie wyzwań i możliwości związanych z implementacji zasad GOZ.

Więcej informacji na temat konferencji pod linkiem: https://www.sgh.waw.pl/knop/konferencje-i-seminaria-w-katedrze-logistyki

Na zdjęciu: prof. dr hab. Sabina Kauf, dr inż. Iwona Pisz.

Udział w wydarzeniu w ramach projektu nr 23-35-004 pn. Miasto 4.0 – uniwersalny model dojrzałości” dofinansowanego ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II” Umowa nr NdS-II/SP/0454/2023/01 z dnia 14.12.2023 r.

Debata z cyklu „Miasta idei”

W dniu 29 lutego 2024 roku odbyła się pierwsza debata z cyklu „Miasta idei” organizowana przez „Wyborczą” i Politechnikę Wrocławską. Debata z podtytułem „Smart nie zawsze oznacza lepszy” prowadzona była z udziałem prof. dr hab. inż. Jana Kaźmierczaka (Politechnika Śląska), Marty Wójcickiej ze Stowarzyszenia Miasto Jest Nasze oraz aktywistki Koduj dla Polski, a także dr Anny Brdulak, adiunkt Politechniki Wrocławskiej jako panelistów, a moderowana przez Sławomira Szymańskiego z wrocławskiej „Wyborczej”. Spotkanie przyciągnęło członków zespołu badawczego projektu „Miasto 4.0” dr Nataliię Boichuk oraz dr Annę Bruską, która zabierała z sali głos w moderowanej dyskusji z panelistami.
Ciekawym rysem spotkania okazała się wstrzemięźliwość uczestników względem nowoczesnych technologii, traktowanych – jak zaznaczył moderator – przez część odbiorców jako synonim „Miasta smart”. Tymczasem w dyskusji przeważały opinie, iż pomimo dostępności wielu zaawansowanych rozwiązań technologicznych w miastach, wciąż najważniejsi są w nich ludzie, a poziom „inteligencji” miasta powinien zostać dostosowany do ich potrzeb. Wśród poruszonych z sali wątków wybrzmiała konieczność uwzględnienia potrzeb osób z dysfunkcjami, dla których rozwiązania „smart” mogą być źródłem uciążliwego zanieczyszczenia przestrzeni hałasem lub światłem. Pojawił się także głos przeciwny wskazujący na konieczność pełnej integracji technologii używanych w miastach, bowiem dotychczas stosowane rozwiązania mają charakter cząstkowy, a nie systemowy. Wiele miejsca paneliści poświęcili konieczności angażowania mieszkańców i innych grup interesariuszy w podejmowanie decyzji o rozwoju miast, a także wyzwaniom, jakie napotykają próby zwiększenia partycypacji społeczności miasta. Jak zwykle, spotkanie pozostawiło niedosyt, któremu zaradzić może formuła cyklu spotkań, do udziału w których i aktywnego uczestnictwa warto zachęcać. Link do wydarzenia: https://pwr.edu.pl/uczelnia/przed-nami/debata-miasta-idei—smart-nie-zawsze-oznacza-lepszy-jak-budowac-inteligentne-miasta-1819.html
Na zdjęciu: dr Anna Bruska oraz dr Natalia Boichuk.

Udział w wydarzeniu w ramach projektu nr 23-35-004 pn. Miasto 4.0 – uniwersalny model dojrzałości” dofinansowanego ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II” Umowa nr NdS-II/SP/0454/2023/01 z dnia 14.12.2023 r.